Od kiedy zacząć naukę w szkole muzycznej? Odkrycie, że dziecko przejawia zainteresowanie muzyką, jest umuzykalnione, lubi śpiewać, próbuje grać, tworzyć swoje kompozycje to wielki powód do dumy dla rodziców i święto dla rodziny. Talent jest czymś bardzo wartościowym, co pomaga w życiu i warto go rozwijać. Dziecko ma swoją pasję, której poświęca czas. Jeżeli muzyka staje się dla pociechy sensem życia, to pora poszukać szkoły muzycznej w swojej miejscowości. Do wyboru są państwowe szkoły muzyczne i prywatne placówki.
Szkoła muzyczna: ministerialne przepisy

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pod które podlegają państwowe szkoły muzyczne jasno, precyzuje, kiedy dziecko może rozpocząć naukę w szkole muzycznej. Kształcenie muzyczne ma strukturę trzystopniową: pierwszym etapem jest początkowe umuzykalnianie, drugim kształcenie zawodowe, a trzecim etapem jest mistrzostwo szkoły wyższej. Poziomy kształcenia muzycznego to: szkoła muzyczna stopnia podstawowego, szkoła muzyczna stopnia średniego i Akademia Muzyczna. O przyjęcie do klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o 6-letnim cyklu kształcenia może ubiegać się dziecko, które roku kalendarzowym kończy co najmniej 5 lat. Maksymalny wiek kandydata na cykl 6-letni to 10 lat. Przyszły uczeń musi pomyślnie przejść badania przydatności. Do klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia o 4-letnim cyklu kształcenia może zostać przyjęty kandydat, który kończy najmniej 8 lat i nie więcej niż 16 lat Warunkiem przyjęcia jest pozytywny wynik badań przydatności. Wspomniane powyżej badanie odbywa się w kwietniu, maju lub czerwcu i polega na sprawdzeniu uzdolnień muzycznych. Sprawdzane są również warunki psychofizyczne. Aby dziecko mogło rozpocząć naukę w szkole muzycznej, musi wykazać się predyspozycjami do nauki gry na określonym instrumencie. Do przyjęcia dziecka do szkoły muzycznej konieczne jest także zaświadczenie od pediatry o braku przeciwwskazań zdrowotnych do gry na wybranym instrumencie. Zaświadczenie lekarskie musi być dostarczone najpóźniej do dnia badania przydatności.
Przygoda z muzyką od najmłodszych lat
Ministerialne przepisy jasno określają, ile lat musi ukończyć dziecko, aby mogło rozpocząć edukację w szkole muzycznej. Już przedszkolak może zasilić szeregi uczniów kształcących się w kierunku muzycznym. Wielkie znaczenie dla odkrywania zdolności muzycznych dziecka ma rytmika prowadzona w przedszkolach. Przedszkolaki uwielbiają zajęcia z rytmiki i dzięki nim zaczynają interesować się instrumentami i zabawami muzycznymi. W ten sposób rozpoczynają przygodę z muzyką. Jeżeli dziecko wykazuje jakiekolwiek zainteresowania muzyczne, np.: lubi śpiewać, tańczyć, prosi o kupienie fletu, to warto zabrać pociechę na przesłuchania do szkoły muzycznej. Każdy talent należy rozwijać. Nie ma sensu zmuszać dziecka do grania na instrumencie, jeżeli nie wykazuje zainteresowania. Szkoły muzyczne pierwszego stopnia dają podstawy wykształcenia muzycznego. Absolwenci mogą kształcić się dalej w kierunku muzycznym w szkołach II stopnia, gdzie zdobędą zawód muzyka.
Nauka w szkole muzycznej
W społeczeństwie panuje przekonanie, że rozpoczęcie edukacji w szkole muzycznej odbiera dziecku beztroskie dzieciństwo. Zajęcia trwają kilka godzin, w domu trzeba ćwiczyć i uczyć się teorii. Zdarza się, że rodzice wywierają zbyt wielką presję na sukcesy muzyczne, zmuszają do gry, oczekują koncertów oraz świetnych wyników i wtedy szkoła muzyczna staje się dla ucznia stresującym przeżyciem. Jednakże większość dzieci gra, bo lubi i z własnej woli, chce zgłębiać tajniki muzyki, a w rodzicach ma oparcie. Jeżeli pociecha nie ma predyspozycji do gry na instrumencie, to lepiej zainteresować dziecko sportem, przyrodą, historią, czy sztuką niż zmuszać do robienia czegoś na co, nie ma ochoty i co nie sprawia przyjemności. Rozpoczęcie edukacji w szkole muzycznej wymaga poświęcenia czasu i serca do muzyki. To piękna, fascynująca przygoda, podczas której etapami odkrywa się śpiew, instrumenty i historię muzyki. Nie każdy musi być wirtuozem, wystarczy, że dziecko odkryje w sobie zamiłowanie do muzyki i swoją pasję przekazywało przekazać otoczeniu. Dzieci chodzące do szkoły muzycznej powinny czerpać frajdę z zajęć, a jednocześnie mieć czas na odpoczynek, relaks i na bycie dzieckiem.
Popularne instrumenty
Wśród kandydatów do klasy pierwszej szkoły muzycznej I stopnia największym zainteresowaniem cieszy się chęć nauka gry na fortepianie, gitarze, skrzypcach, flecie, klarnecie i wiolonczeli. Przyszli muzycy są także zainteresowani saksofonem, puzonem, organami, trąbką, akordeonem, harfą, kontrabasem i perkusją.
Według dzieci, które już kilka lat uczą się w szkołach muzycznych plusy uczęszczania do takiej placówki to: nowe przyjaźnie, rozwijanie swoich pasji, lepszy start w dorosłe życie, nowe doświadczenia. Wadą jest brak wolnego czasu, nawet w weekendy i stres związany z egzaminami. Rozpoczęcie nauki w szkole muzycznej to nowe obowiązki, które kształtują takie cechy charakteru jak: systematyczność, zarządzanie swoim czasem oraz poczucie obowiązkowości.